Mar 16, 2015

AdBlock og media

Postkassen min ved inngangsporten:

På postkassen står "ingen reklame i min postkasse" (pas de pub dans ma boîte aux lettres).
Dette respekteres, både av miljøhensyn og av respekt for postkassens eier.
Postbudet bryter heller ikke opp den låste porten eller klatrer over gjerder for å snoke i våre private liv.


I mine nettlesere har jeg et varierende utvalg av programmer for å sperre uønsket reklame, og bl.a. en skreddersydd (tilpasset meg) AdBlock installert.
Når en leser, så er animerte bilder og spektakulær tekst svært forstyrrende.
Når reklamen (programkoden) gjør sitt ytterste for å snoke etter data om deg, er det direkte ufint (og heller ikke lovlig om ikke tillatelse er innhentet på forhånd).
Når reklamen (programkoden) tar seg til rette på ditt system representerer det også et sikkerhetsproblem.
En del virus spres på denne måten - jeg ser spor etter slikt nesten ukentlig.


Innholdsleverandører og media har en del å lære fra postbudet:
Det er eieren/brukeren/leseren som bestemmer over egen eiendom og dette må respekteres.


Skal media lykkes i å få leseren til å akseptere reklame, må en droppe den intrusive snokingen. At leseren blir fulgt på tvers av nettet ved å kjøpe et abonnement - er et usedvanlig dårlig salgsargument - og en temmelig slett etikk.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.