Aug 20, 2011

Dagen jeg aldri glemmer... veien videre etter 22.juli 2011

Tillatelse til bruk av foto i dette innlegget er innhentet fra Helge Mikalsen -VG


Jeg husker ikke hvor jeg var da Oddvar Brå brakk staven - eller når og hvor dette skjedde.
Men jeg vil alltid huske hvor jeg var den 22.juli 2011.
Foran en PC ble jeg oppmerksom på en nyhets-stripe som ble "aktiv" på skjermen, og hvor Norge ble nevnt. Ved oppslag i en nettavis hvor websiden hadde foto som tilsynelatende var hentet fra midtøsten, men med tekst om potensiell gasseksplosjon i eller under regjeringsbygget så var min første tanke at nettsiden var "hacket" - altså en slags usmakelig spøk.


På Twitter fant jeg aktiviteter relatert Oslo, og plukket fort opp at "noe" var skjedd. På forespørsel fikk jeg umiddelbart flere bekreftende svar.

De 48 første timene ble i hovedsak tilbrakt foran en PC-skjerm, se og lytte til direktesending fra NRK (Takk at NRK lot oss se direktesendt nettTV fra utlandet og takk til politiets regelmessige informasjon - de gjorde en formidabel jobb ved å bringe informasjonen ut på en profesjonell måte som også nådde nordmenn i utlandet...)
Hendelsene som etter hver kom frem utover denne første natta, var verre enn en på forhånd kunne forestille seg... Ordet som faller meg nærmest er... "Horror", som fra en "B-film"....

Alle berørte, direkte eller indirekte, har min sympati. Tilsvarende for hjelpeapparatet, politiet og advokater som må jobbe videre med denne saken, ikke minst de som må møte og snakke med denne personen... (Jeg har lest hans dokument, med henblikk på å finne tekniske spor...)

Hendelsen har selvsagt vært dekket av internasjonale media...
I all hovedsak har det vært stor beundring for hvordan landet Norge har håndtert hendelsen.
Men noen har også spekulert i hvorvidt hendelsen kan nyttes for å forsvare å implementere mere overvåking av borgerne og avskaffe anonymitet på nett. Tyske innenriksminister Hans-Peter Friedrich (CSU) var fort ute med sine spektakulære teorier om at anonymitet på nett fostrer massemordere som denne mannen vi fikk kjennskap til 22.juli.

Statsminister Jens Stoltenberg har sagt at vi skal bekjempe terror med mere åpenhet og mere demokrati. Dette siste har nådd ut til alle verdenshjørner og har høstet svært høy respekt i utenlandsk media. Stoltenbergs integritet og håndtering er også nevnt i Human Rights in Europe in the Aftermath of the Norway Attacks.

Vi vil forhåpentligvis ta lærdom fra erfaringene som vil komme frem i senere rapporter, og vi skal verne om våre borgerrettigheter, rettstat og demokrati - med mer demokrati og åpenhet. Ikke ved begrensing av ytringsfriheten eller mere overvåking av borgerne.

Vi må også lære av historien og skjønne at statlig pålagt overvåking av vår personlige kommunikasjon, tracking og logging av våre bevegelser, nasjonal eID, lagring av vår DNA i databanker, begrensing av ytringsfriheten og begrensing av anonymitet på nett ... ikke er veien å gå videre for å verne om rettstaten og de prinsipper som demokratiet bygger på.


Jeg vil minnes 22.juli slik fotoet ovenfor vakkert illustrerer, verdighet, respekt for de som døde og for hva disse menneskene representerte...
(Denne bloggposten ble inspirert av fotoet....)

Anbefaler Sidsel Wold: Det pleier å smelle her - ikke der - korrespondentbrevet postlagt i Jerusalem

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.